Městská část Praha 3 představila novou vizuální identitu, která vzešla z designérské soutěže pořádané odbornou organizací CZECHDESIGN. A já pláču. Má vůbec cenu komentovat logo, které je stejně zbytečné jako třetí bota do páru. Ptáte se proč?
(během návštěvy záchodu stihnete přečíst)
Kámen úrazu
V prvním otevřeném kole veřejné soutěže se utkalo 81 návrhů, ve druhém pak porota nejvíce ocenila návrh od Jakub Vaněk Studio, který vyhrál se svým „pivním“ a hravým pojetím. Více se dozvíte zde.
Nemá smysl se vyjadřovat k provedení loga, které pluje onlinem jako vítr a rozhodně má velký PR potenciál dostat se do povědomí. Nejvíce asi vynikla vizuální glosa časopisu Reflex se třemi lajnami bílého prášku. Ale z mého pohledu je nutné zmínit základní problém, což je zbytečnost tohoto loga, nelogické plýtvání penězi daňových poplatníků, a to nejen z pohledu Prahy, ale i na státní úrovni.
Problém s nezájmem a neznalostí
Kdy konečně pochopíme, že ČR má mít sjednocenou komunikaci napříč úřady, vládou a státní správou. Města ať si dělají zajímavá a trendy loga, ale proboha, kde je logika ve tvoření separátních vizuálních stylů pro městské části, které jsou ve městě s logem za velké peníze, jež navíc dobře funguje (autorem loga Prahy je studio Najbrt).
Tohle vyhazování peněz nás všech oknem je smutné. A ještě smutnější je, že to pořádá Czechdesign, který to sice vysvětluje tím, že by tu soutěž Praha 3 udělala jinak sama stejně a navíc blbě, ale tohle není vhodný argument instituce či projektu, který má edukovat širokou veřejnost a zvyšovat povědomí o funkčním a smysluplném využití designu nejen v grafické oblasti. Zvlášť, když se do této pozice staví. Prostě zmar. Jinak logo a vizuální styl, který je současný, zapamatovatelný a funkční čtu v expilacích už po tisící a nemám dojem, že je něco z toho pravda a stává se to nutným klišé u všech podobných projektů.
Jsou tu ale lidé, kteří to nevidí tak horké. Někdo tvrdí, že se u nás vyhazují peníze oknem za horší věci. Další oponují tím, že by se dalo ptát, proč mají mít samostatně řešenou komunikaci města, když mají vlastní řešení kraje. A proč kraje, když má nějakou nastavenou komunikaci stát. Tvrdí, že pražské městské části jsou tak zásadní území a autonomní celky, že je snaha tuhle potřebu řešit opravdu logická. To si nemyslím.
Je nějaké řešení?
Václavské náměstí je také zásadní území, potřebuje samostatnou značku a komunikaci? Ne. Chápu tento pohled na věc, ale musíme se na to dívat z hlediska cílové skupiny a smysluplného užívání prostředků. Česká republika má definované poznávací znaky (vlajka, znak, barevnost), to je označení jak pro nás dovnitř státu, tak vně pro okolní svět. Úřady, vláda a statní správa by měli mít sjednocenou komunikaci ideálně s návazností na tyto znaky (ušetření, přehlednost, sjednocení).
Města řeší komunikaci směrem k občanům a k turistům, zde je na místě mít jedinečnou komunikaci a vizuální prvky, ale městské části jsou z hlediska turisty pořád jedno město a každý občan jistě chápe číslovku za jménem města a pokud se tyto celky logicky podřídí základnímu logu města, je to jen dobře (opět úspora, přehlednost, sjednocení).
Pokud jde o kraje, zde bych asi uměl pochopit jisté sjednocení, na druhou stranu vystupují jako samostatný správce odlišného kulturně geologického území a je asi možné chápat nutnost odlišení. Na druhou stranu opět narážíme na katastrofální exekuce v některých krajích a sjednocení by jim jen prospělo. Vyřádit se mohou na lokálních projektech a tam vymýšlet všemožné vizuály. Toto je dle mě ideální vize.
Co myslíte vy? Má smysl dělat podobná loga pro městské části nebo mít jiné logo pro každé ministerstvo či úřad?