Měsíc pro grafika – Tomáš Vachuda

Každý měsíc jeden zajímavý rozhovor a ukázky vybraných prací jednoho grafického designéra… Duben:


Tomáš Vachuda

Web: http://vachudatomas.cz/

Fcb: https://www.facebook.com/logotvurce/

Medailonek:
Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze (relativně) jednoduché symboly. A jelikož mi pouhé tvoření log nestačí, napsal jsem o nich i e-book a navíc (nejen) o nich i bloguji.


Rozhovor

  1. Jak a kdy ses ke grafice dostal?

K první grafice jsem se dostal někdy před 15 lety. Strejda si ve Photoshopu tvořil obálku na CD, tuším na starý Tomb Raider. Já do té doby tušil, že někdo musí podobnou grafiku tvořit, ale neměl jsem ponětí, že to mohou dělat běžní smrtelníci. To přeci musí dělat někdo vystudovaný, kvalifikovaný a v nějaké velké firmě, ne? Tohle mi otevřelo oči a chytnul jsem nadšení, že i já můžu tvořit něco vlastního. Tak jsem se dal experimentování a (do velmi pozvolného) sebevzdělávání.

Že je grafika využitelná do reálného světa jsem si uvědomil ve chvíli, kdy jsem tvořil třídní maturákové pozvánky a později pár plakátů pro kamarády. Ty jsem tvořil zdarma, případně za panáky anebo volňásky na nějakou akci. To, že se za grafiku běžně platí, jsem pořádně zjistil až když jsem vypadl po prvním semestru z FELu a měl půl roku volna. Tehdy jsem narazil na webtrh a viděl tam ty desítky poptávek. Tak jsem si řekl, že když už to je asi jediná věc, kterou trochu umím, že to zkusím. Začátky byly krušné, úspěšnost tak 1 %, ale bavilo mě to, tak jsem vydržel.

K logům jako takovým jsem se dostal 13. září 2009, kdy jsem na portále grafika.cz objevil poptávku na tvorbu loga Geosense za 3000 Kč. To mi shodilo čelist na zem – cože? Nějaký malý obrázek za 3000?! Jdu do toho!!! No, nevyšlo to. Nevyšly ani desítky dalších mých pokusů, ale tu a tam nějaké to logo za 500 Kč klaplo. Tak či onak, od té chvíle jsem se v logách začal aktivně sebevzdělávat a cíleně vyhledávat logo-poptávky všude kolem mě.

  1. Na co se nejvíce zaměřuješ, ať už jde o styl nebo výběr zakázek?

Jádrem mé práce jsou loga. Konkrétně se zaměřuji na symbolická loga a to především na výrazné, ilustrované a organické symboly. Nemám rád klišé, konzervativní, korporátní a rigidní styl. Dalo by se říct, že mě nebaví „seriózní“ loga. Místo toho rád pracuji s nadsázkou, vtipem, emocemi a odlišností v jakékoli podobě. Zakázky si tedy vybírám takové, u kterých je možno tyto styly využít. Nikomu je nevnucuji a když uvidím, že klient hledá něco zcela jiného, pošlu mu kontakty na vhodnější designéry.

  1. Jaký máš názor na současný grafický design v ČR?

Před 2 lety jsem si řekl, že si udělám přehled v šikovných českých designerech, abych měl koho doporučovat ve chvíli, kdy klient požaduje něco, co neumím anebo mě to nebaví. Až tehdy jsem si uvědomil, kolik šikovných grafiků u nás máme. Mám kontakty už na cca 200 lidí napříč asi 25 pod-obory grafiky a seznam stále roste. Spousta lidí vnímá jen ty „velké“ designery a velká studia, o kterých se stále mluví, ale to, že je někdo „velký“, neznamená, že je kvalitní a/nebo že někdo „menší“ nemůže produkovat podobně kvalitní či dokonce kvalitnější práci.

Co se týče negativních stránek českého designu, tak jako nejčastější problém vnímám to, že designéři netvoří pro cílovou skupinu, ale pro sebe. Tvoří tak, jak se jim to líbí. Tvoří pro svoje portfolio a pro pochvalu kolegů. Jenže design je řešení klientova problému a má vycházet ze zadání. Není to umění a tudíž ani sebevyjádření. Naopak je to vizualizace toho, co chce svým zákazníkům vyjádřit klient. A to si mnoho lidí neuvědomuje.

Problémů v českém designu vidím více, ale ty už se týkají spíše designerů (ego, absence pokory, nevůle pomáhat kolegům, šlapání po začátečnících, hejtování), nežli grafického designu jako takového, takže se v tom zde nebudu pitvat.

  1. Jaký je tvůj srdcový projekt, na co si nejvíce pyšný?

Kdyby ses mě zeptal, na které mé logo jsem nejpyšnější, nedokázal bych ti odpovědět, protože na každé jsem pyšný trochu jiným způsobem. Když to ale vezmu opravdu z hlediska celkového projektu, tak jednoznačně Donuter. Tam už ani nejde o logo, ale o celou vizuální identitu.

Spolu s klientem, který na mě průběžně střílí (v dobrém) šílené nápady, se nám podařilo vybudovat grafický ekosystém, který baví nás i zákazníky. Ten brand se neustále vyvíjí. Už jsem tvořil asi 14 generací krabic, kolem 30 postaviček pro jednotlivé donuty a nespočet (doufám) vtipných obrázků na sociální sítě. Vedle toho různé etikety, vouchery, letáky, trička, branding prodejny a stánků. Je toho prostě spousta.

Co doteď moc nechápu je, že za rok a kousek jsme vybudovali základnu kolem 20.000 fanoušků na FB i Instagramu. A to jsme web spustili až před pár dny. Do té doby jelo všechno čistě přes sociální sítě a z velké části, troufám si říct, právě skrze mou grafiku. Pochopitelně by to nešlo bez neskutečné proaktivity klienta a kvalitních produktů, ale opravdu jsem na tuto spolupráci pyšný.

  1. Jak a jací zákazníci tě nejčastěji oslovují?

Zákazníci mě oslovují zpravidla přes e-mail. Buďto mě někdo doporučí, anebo klient nějakým způsobem (Google / katalog / blog / e-book / podpis na diskusním fóru) zabloudí na můj web, najde kontakt a napíše mi.

Nejčastěji se mi ozývají přesně ti klienti, na které cílím. Můj odlišný, kýčovitý, fantasy a pro někoho až esoterický web účinně odfiltruje konzervativnější klienty, kteří hledají standardní řešení, která mě nebaví tvořit. Místo toho se mi ozývají klienti, kteří chtějí vybočit z davu.

Jinými slovy chodí za mnou klienti, kteří zastávají v byznyse podobné hodnoty jako já. Trochu rebelští, střelení, s velkými ambicemi, s vizí něco změnit, s touhou vymezit se proti konkurenci, zaujmout, pobavit… zkrátka klienti, kteří chtějí vyniknout.

  1. Čím jiným by ses rád živil, kdybys nedělal grafický design?

Spousta lidí hledá sebe sama a to, co je baví, třeba desítky let. Někdo to ani nenajde. Považuji se za šťastlivce, že já na to narazil už tak brzy. Spousta spolužáků mi nezávisle na sobě narovinu řekla, že mi závidí, že jsem našel „to své“ a že oni pořád tápou.

Kdybych nemohl tvořit loga ani jiný design, stejně bych něco tvořil. Tvoření je má základní potřeba. V začátcích jsem měl dilema mezi logama a matte paintingem pro filmy – ideálně pro studia jako Industrial Light & Magic anebo Pixar. Byla by to má druhá volba, kdyby nebylo tak pekelně náročné se v tom oboru prosadit. Na to bych už teď tu energii a vůli neměl.

Takže jediné, co mě jinak napadá je, že bych se stal cestovatelským blogerem anebo cestovatelským fotografem.

  1. Máš nějaké doporučení pro začínající grafiky?

Aby příliš nelpěli na doporučeních pro začínající grafiky. Teď vážně, dám příklad. Před lety jsem zjišťoval, kolik grafiků řeší SEO. Tehdá mi i profi designeři říkali, že SEO je zbytečné. Že přes vyhledávání k nim nikdo nechodí a že zakázky chodí v našem oboru jen na doporučení. Tak ještě aby k nim někdo z vyhledávání chodil, když neřeší SEO. A že je grafika o doporučení? Dříve ano, protože jiných cest moc nebylo. Ale dnes? Možností je spousta a žádná není podřadná. Vy jste furt vy. Klient je furt klient.

Mnoho vysněných projektů se k vám nedostane, protože jste netvořili grafiku pro někoho, kdo by tohoto člověka znal. A věřte, že běžný člověk žádného grafika nezná. Takže co udělá? Googlí. Pokud aspoň trochu řešíte SEO, jste zařazeni v oborových katalozích a tak dále, tak je relativně vysoká šance, že vás klient najde. Právě díky tomu, že ostatní to neřeší. Takže já ho před lety řešit začal a aktuálně mám kolem 2/3 zakázek čistě z Googlu. Jen díky tomu, že mi to přišlo jako dobrý nápad a nedal jsem na doporučení zkušenějších.

Tím chci jen říct, abyste především dělali to, co vám osobně dává smysl. Doba se mění a přecijen pokud začínáte, tak předpokládám, že jste o řadu let mladší, než „my“. A máte tudíž v malíku věci, které „nám“ připadají jako výstřelek módy, bublina, nesmysl, anebo tu věc ani neznáme. Pokud ale cítíte, že má smysl to dělat, dělejte to. Buď to vyjde, nebo ne. Mně to vyšlo, třeba to klapne i vám.

Abych z té otázky ale tak snadno nevyváznul, tak budiž, tady je několik stručných rad:
1) buďte produktivní – tvořte a tvořte toho hodně, jedině tak vybrousíte svůj skill
2) buďte vytrvalí – stovky hodin marné práce, nekonečné sebevzdělávání, vydržte, bude líp
3) buďte zvědaví – experimentujte, zkoušejte vše možné, jedině tak objevíte, co vás vlastně baví
4) buďte viditelní – mějte online svou práci, ti největší klienti mě našli při náhodném googlení
5) buďte odlišní – vynikněte, nikdo ještě neudělal díru do světa tím, že byl jako všichni ostatní
6) buďte užiteční – dělejte něco pro ostatní, ideálně pro komunitu grafiků, vrátí se vám to
7) buďte tvrdohlaví – ignorujte věty: trh je přesycený, tím si nevyděláš, jsi nula, jdi radši soustružit

Ať už budete mé rady následovat, anebo si najdete vlastní cestu, přeji hodně štěstí!


Ukázky z tvorby

Donuter

Ochutnávka materiálů a postaviček pro Donutera. Více najdete níže v prezentaci na behance, i když už bych ji měl po roce zase aktualizovat, té nové práce je opravdu spousta.

https://www.behance.net/gallery/42132013/Donuter

1-Donuter

 

Sypačka

Tvorba loga a nástin vizuálního stylu pro e-shop Sypačka – fitness suplementy. Na odkazu níže si můžete projít proces tvorby od prvních skic.

https://www.behance.net/gallery/60621809/Sypacka-logo-process

2-Sypacka

 

Tambo

Návrh loga pro značku TAMBO prodávající vybavení pro paddleboarding.

3-Tambo

 

Evolveo

Tvorba symbolu pro vznikající herní divizi firmy EVOLVEO. Tento symbol by měl co nevidět svítit na herních myších, klávesnicích a tak dále. Vytvořit symbol pro herní příslušenství byl vždycky můj sen. Jsem rád, že jsem napsal e-book, který ke mně (nejen) tohoto klienta dovedl.

4-Evolveo

 

Weget

Jedno z mých mála typografických log. Doteď mi není jasné, co mě shůry osvítilo, nicméně na toto logo pro Weget – Wellnes pro psy, jsem velmi hrdý.

5-Weget


 

Máte zájem být v příštím Měsíci pro grafika? Napište na par.agon@email.cz a pošlete i odkaz na vaše práce…

Reklamy

One thought on “Měsíc pro grafika – Tomáš Vachuda

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s